20.12.2017

Najlepsza muzyka, czyli nominacje do Złotych Globów 2018

Co słychać na Złotych Globach? Pokrótce omawiam nominowane soundtracki, wśród których pojawiły się kompozycje Williamsa, Zimmera oraz Desplata. Jednak czegoś zabrakło...



Przy okazji nagród filmowych często mówi się o tym, że wśród nominacji pojawiają się zbyt oczywiste wybory albo, że niektórzy twórcy powinni się znaleźć się na liście, a z niewiadomych przyczyn ich tam brakuje. Takie problemy występują zapewne w przypadku większości kategorii, mnie natomiast szczególnie w tym względzie rozczarowuje „najlepsza muzyka”. Dlaczego? Bo nominacje zwykle są „standardowe”. Jeśli w danym roku w filmie pojawiła się muzyka Johna Williamsa, Hansa Zimmera czy Alexandre’a Desplata, to można być pewnym, że na liście nominowanych będzie nazwisko przynajmniej jednego z nich (albo i wszystkie trzy jak w tym roku). Choć uważam tych artystów za wybitnych kompozytorów, którzy w swoim dorobku mają wspaniałe utwory, to jednak brakuje mi wśród nominacji powiewu świeżości.

Nominacje w kat. najlepsza muzyka:

Czwarta władza (The Post) – John Williams
Kształt wody (The Shape of Water) – Alexandre Desplat (posłuchaj)
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) – Carter Burwell (posłuchaj)
Dunkierka (Dunkirk) – Hans Zimmer (posłuchaj)
Nić widmo (Phantom Thread) – Jonny Greenwood

Tylko jeden z filmów miał już polską premierę, więc ocenianie muzyki w kontekście obrazu i fabuły byłoby niczym wróżenie z fusów. Natomiast przynajmniej trzy soundtracki można już przesłuchać – niestety, póki co, nie dotyczy to kompozycji z Nić widmo, która mnie najbardziej intryguje. Jeśli umiecie czytać nuty, odsyłam was do Twittera, na którym Jonny Greenwood w kilku postach wrzucił zapis nutowy utworów. Na razie zagadką również pozostaje muzyka z The Post, ale sądząc po ostatnich dziełach Williamsa, nie spodziewam się niczego innowacyjnego.

A co z pozostałą trójką? Cóż, Desplat niespecjalnie wyszedł poza swoje typowe melodie, a szkoda, bo potrafi on zaskoczyć, co można było usłyszeć choćby w Grand Budapest Hotel. Kompozycja do Kształt wody jest urokliwa i przyjemna dla ucha. W utworach Cartera Burwella usłyszeć można m.in. gitary i banjo, które przywodzą na myśl amerykańską prowincję czy kino drogi. Nie mogę się doczekać aż usłyszę tę muzykę w trakcie seansu. Niestety mam problem z soundtrackiem do Dunkierki – choć pasował on do filmu, to wydaje mi się zbyt wtórny w ramach twórczości Zimmera (jedynie powracające tykanie zegara jest ciekawym rozwiązaniem w kontekście fabuły).

Czego wśród nominacji zabrakło? Według mnie zdecydowanie brakuje tu kompozycji Daniela Pembertona do Król Artur: Legenda miecza, która okazała się dla mnie muzycznym objawieniem tego roku! Potrzeba mi więcej tak zróżnicowanych, nieco szalonych i wyjątkowych utworów w muzyce filmowej!

A wy co sądzicie o nominacjach?
Na dokładkę podsyłam do przesłuchania nominowane piosenki.



Home (z Fernando) – wyk. Nick Jonas




Mighty River (z Mudbound) – wyk. Mary J. Blige




The Star (z Pierwsza gwiazdka) – wyk. Mariah Carey




This Is Me (z Król rozrywki) – wyk. Keala Settle i obsada filmu




Remember Me (z Coco) – wyk. Miguel (XVII) i Natalia Lafourcade






Skomentuj lub podaj tekst dalej, zajrzyj też na facebooka, twittera i instagram
_______________________________ 
Jeśli chcesz komentować, a nie masz konta w Disqus – kliknij w Name, a potem zaznacz „Wolę pisać jako gość”